Bariéry aneb čeho se učitelé obávají

Stihnu probrat veškeré učivo? Nebudou děti venku moc zlobit? Neuděláme v šatnách moc velký nepořádek? Aneb bariéry výuky venku a jak na ně.


Když se chodí ven, tak je to jenom taková zábava, hraní si v lese. Není to opravdová výuka


Jistě, bez pořádné přípravy a rozvrhu toho, co a jak se bude venku dělat, to pouhá zábava být může. Stejně jako nestačí pouze děti zavřít do třídy a očekávat, že se tím něco naučí. Na výuku venku je třeba se připravit, dobře k tomu poslouží roční plány lesa ve škole, které k výuce venku přímo vybízí. Na jejich základě splníte cíl, který potřebujete, a přitom s dětmi budete venku.

Na výlet ven není v rámci výuky čas

Roční plány Lesa ve škole jsou navrženy tak, aby učitelé odučili to, co je třeba, a přitom nevynechali možnost jít s dětmi ven. V programu by měli se svými žáky vyrazit do lesa alespoň dvakrát za školní rok.

Děti přijdou z venkovní výuky špinavé, kdo to bude uklízet?

Na skutečnost, že půjdete s dětmi ven, je vhodné upozornit zaměstnance a zaměstnankyně školy. Dokážeme si představit, že domluva je někdy složitá, ale věříme, že alespoň dvakrát do roka Vám ve škole umožní jít s dětmi ve výuce ven.

Děti budou venku daleko víc zlobit

Venkovní prostředí vybízí k různým hrám a skotačení. Když děti sedí ve třídě, je daleko jednodušší udržet je na místě. Ve venkovním prostředí se tedy může zdát, že dětí víc zlobí. Benefity, které však výuka venku přináší, určitě předčí kdejaký šrám nebo nedorozumění.

„Že se občas praští klackem, že nejdou úplně vzorně ve dvojicích, to k tomu, myslím si, patří. Co mi vezmou v nervech tím, že jsou takoví rozpustilí a rošťácký, to mi pak vrací v jiných hodinách týdne, protože venku navážeme jiný lepší vztah. Jdeme spolu venku, bavíme se i o něčem jiném než o škole a opravdu k sobě najdeme bližší cestu :-)“

Andrea Tláskalová, ZŠ J. V. Sládka, Zbiroh


Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

Vykoukl z lesa nový roční plán? Nebo Vás pozveme na seminář? Přihlaste se k odběru lesního zpravodaje!