Bariéry aneb čeho se učitelé obávají

Stihnu probrat veškeré učivo? Nebudou děti venku moc zlobit? Neuděláme v šatnách moc velký nepořádek? Aneb bariéry výuky venku a jak na ně.

Hodně škol má ve svých cílech, že chce začít, pokračovat nebo více učit venku. Tak jsme si řekli, že uděláme něco pro bourání překážek venkovního učení, se kterými se často setkáváme. V zimě je chození ven většinou méně častější, ale ziměvzdorní chodí i během chladnějšího a mokrého počasí. Dětem to obvykle vůbec nevadí. 
učení venku i v zimě
PŘEKÁŽKY V CHOZENÍ VEN

  • ČAS: 45 minut je na venkovní výuku příliš krátká doba.
    ŘEŠENÍ: organizační sladění týmu, spojování hodin, domluva s vedením školy a vysvětlení důvodů, proč je učení venku tak důležité. Často ale na vysvětlení a vyzkoušení probíraného učiva stačí i 1 vyučovací hodinaRoční plány Lesa ve škole jsou navrženy tak, aby učitelé odučili to, co je třeba, a přitom nevynechali možnost jít s dětmi ven. V programu by měli se svými žáky vyrazit do lesa alespoň dvakrát za školní rok, což je ale úplné minimum. Ideální je, když si postupně zvyknete s dětmi vyrazit ven každý týden.  

  • ROZLOŽENÍ HODIN a PROVÁZANOST S VÝUKOU UVNITŘ:  Jak vymyslet dramaturgii hodin tak, aby výuka fungovala.
    ŘEŠENÍ: Je dobré si výuku venku zkoušet po kratších úsecích, zažít si ji postupně po jednotlivých krocích. Je třeba dobře promyslet návaznost na celek, dát si čas a zařadit učení venku třeba až na konec tématu, informovat o příkladech dobré praxe z jiných škol. 

  • JSME NA TO SAMI:  Necítím podporu ve vedení školy ani u kolegů.
    ŘEŠENÍ: Vaším parťákem může být některý z našich mentorů nebo se můžete obrátit přímo na nás. Také můžete zkusit parťáka v týmu získat. Můžete se přihlásit na naše semináře a otevřené akce pro učitele a veřejnost. Zkuste také využívat existující metodiky, příklady dobré praxe, a hlavně nespěchat. Všechno chce svůj čas. 

  • NEZNÁM MÍSTA V OKOLÍ, KDE BYCHOM SE MOHLI UČIT.
    ŘEŠENÍ: Je možné využít questing - tvořit ho přímo s dětmi, využít staré fotky současných míst a srovnávat je, využít znalostí dětí o těch místech jako motivace, využít pomoc neziskovek, odborníků, říct, že je vlastně v pořádku, že učitel vše neví a má kolegu z oboru. 

  • NARÁŽÍM NA STEREOTYPY DOSPĚLÝCH: Děti dělají ostudu, venku se nic nenaučí, jen si tam hrají.
    ŘEŠENÍ: Skrze vlastní prožitky si zkuste ověřit opak. Věnujte se cíleně při každém takovém zážitku pojmenování úspěchů. Jistě, bez pořádné přípravy a rozvrhu toho, co a jak se bude venku dělat, to pouhá zábava být může. Stejně jako nestačí pouze děti zavřít do třídy a očekávat, že se tím něco naučí. Na výuku venku je třeba se připravit, dobře k tomu poslouží roční plány Lesa ve škole, které k výuce venku přímo vybízí. Na jejich základě splníte cíl, který potřebujete, a přitom s dětmi budete venku.

  • NEVIDÍM V UČENÍ VENKU ŽÁDNÝ SMYSL. 
    ŘEŠENÍ: 
    Zkuste si sami ujasnit, proč do toho chcete jít, pak se vám to bude lépe říkat ostatním. Důvody, proč učit venku, najdete na našem webu. Zdarma si můžete stáhnout i novou knihu Petra Daniše TAJEMSTVÍ ŠKOLY ZA ŠKOLOU

  • SETKÁVÁM SE I SE STEREOTYPY ŽÁKŮ: nejsou na to zvyklí.
    ŘEŠENÍ: Postupně je na výuku venku připravujte, ať je pro ně jako dlouhodobější vyústění aktivity. 

  • DĚTI PŘIJDOU ZVENKU ŠPINAVÉ: kdo to bude uklízet?
    ŘEŠENÍ: Na skutečnost, že půjdete s dětmi ven, je vhodné upozornit vedení školy a personál, který se stará o úklid. Dokážeme si představit, že domluva je někdy složitá, ale věříme, že to jde.

  • DĚTI VENKU ZLOBÍ.
    ŘEŠENÍ:
     Venkovní prostředí vybízí k různým hrám a skotačení. Když děti sedí ve třídě, je daleko jednodušší udržet je na místě. Ve venkovním prostředí se tedy může zdát, že jsou děti živější. Benefity, které však výuka venku přináší, určitě předčí kdejaký šrám nebo nedorozumění.

„Že se občas praští klackem, že nejdou úplně vzorně ve dvojicích, to k tomu, myslím si, patří. Co mi vezmou v nervech tím, že jsou takoví rozpustilí a rošťácký, to mi pak vrací v jiných hodinách týdne, protože venku navážeme jiný, lepší vztah. Jdeme spolu venku, bavíme se i o něčem jiném než o škole a opravdu k sobě najdeme bližší cestu :-)“

Andrea Tláskalová, ZŠ J. V. Sládka, Zbiroh


Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

Chcete dostávat čerstvou dávku novinek z Lesa? Přihlaste se k odběru newsletteru.