Jak učit venku

S lehkou nadsázkou tvrdíme, že není nic snazšího, než si vzít některý z našich výukových materiálů k ruce a vyrazit s žáky na výpravu. Jak se na ni připravit?

Stanovte si cíl hodiny

  • Cíl hodiny dobře stanovíte podle ročních plánů Lesa ve škole – lekce, které v ročních plánech najdete, vybízí k výuce venku. Je na Vás, kolikrát se rozhodnete ven s dětmi zajít. Nejlépe však alespoň dvakrát za školní rok.
  • Roční plány Lesa ve škole dobře navazují na RVP ZV. Látku, kterou potřebujete odučit, tak můžete předat i v terénu.

Les, park nebo zahrada aneb jak vybrat místo

  • Les je tím nejlepším místem k přímému kontaktu s přírodou. Nicméně nemusíte s dětmi hned do lesa – velmi dobře můžete k výuce vyžít místní park. Přírodní procesy, drobné živočichy a rostliny můžete pozorovat a zkoumat i na školné zahradě
  • Pečlivě vyberte místo, kam se svými žáky půjdete. Např. pro lekci stromoví chmatáci v ročním plánu Lesní rovnováha pro čtvrťáky se hodí místo v lese, kde rostou různě staré stromy. V ročních plánech vždy poradíme, kam se vydat a jak místo vybírat
  • Délku a náročnost trasy zvolte s ohledem na fyzickou zdatnost své třídy, aby měli žáci dostatek energie na zapojení do výuky. Naplánujte si cestu tak, aby byl její začátek a konec v dosahu veřejné dopravy
  • Výhodou je, pokud danou lokalitu dobře známe. Pokud je to možné, běžte s dětmi na místo, na kterém se vyznáte – pomůže Vám v orientaci, budete vědět, jak se místo během roku mění a umíte se v něm pohybovat. Obecné zákonitosti o lesích, polích, lukách a vodě lze prezentovat v podstatě v jakémkoliv prostředí, nemusíte chodit daleko.

Buďte připraveni aneb „neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení“

  • Upozorněte žáky s dostatečným předstihem, že bude výuka probíhat venku
  • Řekněte dětem, aby si vzaly pevnou obuv, oblečení do přírody, psací potřeby (obyčejná tužka a papír postačí, propiska ve vlhkém počasí na papír špatně píše) pokud jdete na několik hodin, tak jídlo a pití na cestu
  • Vezměte s sebou malou lékárničku, kde budete mít připraven obvaz, náplasti, jodovou tinkturu a kleštičky na vyndání klíštěte. V létě a na jaře se hodí repelent a antihistaminika.

Díky ochotě mnoha lektorů a učitelů z ekocenter, ze škol i ze zahraničních LEAF koordinátorů jsme posbírali řadu doporučení, 

Co může lesní pedagog a učitel dělat před a po terénní výuce.

Doporučení učitelům:

  • Podnikejte výuku venku častěji – snížíte efekt novosti, žáci si zvyknou a odpadnou šumy.
  • Pomozte žákům pochopit, jak učení venku souvisí s tím, co probíráte ve třídě.
  • Využívejte s dětmi přírodní materiály, které donesou z lesa..
  • Podporujte psaní vlastního učebního deníku.

Doporučení lesním pedagogům:

  • Zorientujte se v učebních osnovách, abyste byli učitelům schopni představit, jak se to, co se žáci musí naučit, naučí právě v lese.
  • Nabídněte učitelům materiály pro žáky, které pomohou děti naladit před akcí a které jim pomohou navázat v tématu lesa i po návratu do školy.
  • Doporučte učitelům užitečné mobilní aplikace, které si žáci mohou vyzkoušet před výpravou.

Učitelé i lesní pedagogové:

  • Věnujte pozornost reflexi, protože “Zkušenost není to, co se vám stalo; zkušenost je to, jak naložíte s tím, co se stalo.“ (Aldous Huxley)

Podrobnější seznam nápadů a doporučení najdete tady.


Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

Chcete dostávat čerstvou dávku novinek z Lesa? Přihlaste se k odběru newsletteru.