Les u nás ve škole, škola občas v lese

Když se nám poprvé ve škole objevily děti s ponožkami na rukách, mysleli jsme si, že si vyrobily maňásky na divadlo. Překvapilo nás, že jdou ven a ponožky mají stále na ruce. Rozzářené oči dětí a jejich úsměvy nám nasadily brouka do hlavy.

„O co tady vlastně jde?“, ptali jsme se naší nové kolegyně. Tak začala naše spolupráce s programem Les ve škole.

Od té doby již uplynulo několik let a do projektu se postupně zapojovalo více tříd.

„Miluji přírodu a ráda předávám lásku k ní i dětem. Ráda využívám přírodniny nejen k tvoření, ale i k různým školním dalším aktivitám jako například matematika nebo tělocvik. Také se mi líbí, že se děti v přírodě projevují jiným způsobem než ve škole,“ uvedla Ilona Janouchová, jedna z učitelek, které využívají lesní metodiky.

V současné době s Lesem ve škole pracují děti v prezenční výuce, tedy první a druhá třída. Ale ani distanční výuka není důvodem, proč se nezapojit.

„Dětem dávám dobrovolné výzvy, které mohou plnit a posílat mi své fotky. Inspirací mi je většinou webová stránka Učíme se venku, jenž pravidelně sleduji. Chtěla bych podpořit rodiny, aby děti trávily více času pohybem a tvorbou v přírodě,“ vysvětlila učitelka třeťáčků Martina Teichmannová.

Uvítali jsme rozšíření metodik pro školní družiny. Znamená to, že Les ve škole nekončí jen s vyučováním, ale propojení najdou naši žáci i ve školní družině.

„Ven jsme chodili už dříve, ale v metodikách je spousta nových námětů, jak dětem zpestřit čas venku a zároveň něco nového poznat. Tuto aktivitu kvitují s povděkem i rodiče, protože děti si v družině aktivně odpočinou a dostanou se ven v době, kdy rodiče musí být ještě v práci. Velkou radost mám také z toho, že se do projektu zapojila všechna oddělení ŠD,“ řekla jedna z vychovatelek Jana Lukesová.

A jak družinové aktivity vypadají? Každá skupina se zaměřila na něco jiného. Prvňáčci si vyrobili okna a dveře a s dalšími pomůckami se vydali do přírody postavit “ sněžnou vesnici “. Některé domečky vypadaly jako dortíky k nakousnutí. Jiné oddělení stavělo iglú a mimozemšťany, kteří navštívili naší Zemi. Nechybělo ani sledování tajemných stop zvířat ve sněhu a barev. Úkoly projektu se ale dají s dětmi plnit i spontánně. V současné době zejména při zdravotních procházkách, kdy si všímáme změn v přírodě, pozorujeme sněhové vločky, námrazu na předmětech kolem nás, větvičky stromů, ploty. Vysvětlujeme si jednotlivé úkazy a děti pátrají, co to způsobuje. V rámci projektu pečujeme o krmítko na parapetu okna ŠD, chodíme k potoku pozorovat život "našich kaček", sledujeme jejich chování ve skupině, při krmení a snažíme se dopočítat, kolik jich tam vlastně je.

Závěr bude patřit kolegyni Žanetě Hrubešové, která se stala iniciátorkou projektu na naší škole:

“Les ve škole, škola v lese je má srdeční záležitost. Propojuje věci, které mají ve vzdělávání smysl, učí děti úctě k živému i neživému a zejména dokáže nenásilnou formou do dětí dostat mnoho dovedností a znalostí. Jsem moc ráda, že jsem na naši školu zanesla nový vítr do plachet a inspirovala mnoho kolegyň k využití metodik. “

Sepsal tým pedagogů ZŠ na nám. A. Jiráska 139, Lanškroun

 

Odkazy na naše články a fotografie:
https://www.facebook.com/…86/
https://www.facebook.com/…03/
https://www.facebook.com/…52/
https://www.facebook.com/…33/

Vloženo Od
Tags: Příklady dobré praxe


Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

Chcete dostávat čerstvou dávku novinek z Lesa? Přihlaste se k odběru newsletteru.