BEZ NÁS TO JDE TAKY
Pár dní po výsadbě 7. Školního lesíka do kapsy na ZŠ Jílovské v Praze nám přišel mail, že i bez nás vyrostl další Školní lesík. Máme velkou radost a chceme se o ní s vámi podělit. Děkujeme paní učitelce Lucii Kunáškové a panu učiteli Janu Sujovi ze Střední školy obchodu, řemesel a služeb a ZŠ Ústí nad Labem, že se do projektu vrhli a dokázali jej dotáhnout do zdárného konce.
"Ráda bych Vás informovala o tom, že jsme v předchozím týdnu úspěšně dokončili výsadbu školního lesa na ploše 200 m², a to v souladu s metodikou "Školní les do kapsy", kterou jste vytvořili. Chtěli bychom Vám poděkovat za inspiraci a podporu v tomto projektu. Metodika nám velmi pomohla při plánování a realizaci výsadby a zároveň poskytla užitečné pokyny pro zapojení žáků do celého procesu.
Skladba našeho lesa a počty sazenic. Celkem jsme vysadili 486 sazenic 16 různých druhů.
36x Jedle bělokorá, 30x Klen (javor klen), 30x Olše lepkavá, 30x Habr obecný, 30x Svída krvavá, 30x Buk lesní, 30x Jabloň lesní, 30x Smrk ztepilý, 30x Topol osika, 30x Třešeň ptačí, 30x Trnka obecná, 30x Dub zimní, 30x Dub letní, 30x Bez černý, 30x Jeřáb ptačí, 30x Lípa srdčitá.
Financování a průběh projektu: Projekt jsme rozdělili do dvou částí. První část byla zaměřena na přípravu pozemku, na kterou jsme získali dotaci 50 000 Kč z programu EVVO Ústeckého kraje. Tyto prostředky jsme použili na pořízení zeminy, štěpky, hnojiva a stavbu oplocení. Druhá část, samotná výsadba stromů, byla financována částkou 30 000 Kč od firmy Mondi Štětí, která náš projekt podpořila v rámci jejich Environmentální výzvy 2024.
Kdo byl u toho: Na projektu jsme se podíleli hlavně já a můj kolega Jan Suja, který je také velkým nadšencem do ornitologie a sleduje ptactvo v okolí jezera Milada. Velkou roli hráli naši žáci, kteří se účastnili všech možných činností – od přípravy půdy až po samotnou výsadbu stromků. Pomoc nám poskytla i místní firma, která nám pomohla s vybagrováním pozemku plného suti, což bychom s žáky sami nezvládli.
Zapojení žáků a výuka: V rámci projektu žáci sami oslovili radnici s žádostí o uvolnění pozemku, připravili si argumentaci, mapovali přirozené dřeviny v okolí města, uspořádali dva projektové dny pro celou školu s lesní tématikou a zajišťovali nejen samotnou výsadbu, ale budou i následnou péči o les. Celý projekt jsme pojali jako příležitost k praktické výuce. Snažili jsme se vycházet z principů místně zakotveného učení. V matematice jsme se naučili pracovat s Christenovým měřidlem, měřili jsme výšku stromů a počítali objem dřeva. V hodinách informatiky žáci zpracovávali data a vytvářeli grafy. Sloh jsme využili k tvorbě prezentací pro městskou radu, plakátů a pozvánek na akci.
V minulém i tomto školním roce jsme pro školu přichystali projektové dny zaměřené na téma les, součástí byla stanoviště jako například: detektivní pátračka po ukradeném listí (podzimní opadávání stromů), land art, lesní tělocvična a hry např. Lýkožrouti a feromony (myslím, že jsem ji našla v nějaké publikaci právě od Terezy), 3D návrhy lesních parků, lesní kino (dokumenty Jeden svět na školách – Jak se do lesa volá), zkoumání starých stromů a záznam do aplikace Lesodiverzita (časopis Ahoj divočino), čtenářská dílna s poezií Radka Malého – báseň Listůpád a následná výroba přebalu knihy v grafickém editoru a podobně zaměřená stanoviště."
Moc nás těší, že se projekt povedl a že paní učitelka využije zkušenosti z něj i pro svoji diplomovou práci, která se zaměřuje na vliv realizace výsadby školního lesa na environmentální cítění žáků ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.
Přejeme lesíku zdravý růst, dětem i ostatním ve škole hodně radosti a zábavného učení s lesíkem a paní učitelce navíc úspěchy ve studiu!